

Wietse Meinardi
07-07-2025, 20.00 uur
Koepelkerk, Veenhuizen

Wietse Meinardi studeerde orgel en kerkmuziek aan de conservatoria te Groningen en Arnhem met als bijvak piano. Docenten waren onder andere Johan Beeftink, Theo Jellema en Bert Matter (improvisatie).
In 1990 en 1991 behaalde hij diploma’s voor orgel- en kerkmuziek. Daarna studeerde hij verder bij Cor Ardesch. Hij gaf orgelconcerten in Nederland, Duitsland, Italië, Polen, Frankrijk en Enge land. Hij is ook vaak te horen als begeleider van koren en solisten. Hij speelt basso continuo op kistorgel bij diverse ensembles. Hij is vaste organist bij de Asser Bach Cantategroep.
Hij is de hoofdorganist van het Van Dam-orgel in de Jozefkerk in Assen. Ook is hij de vaste organist van de bekende kerkmuziekserie Musica Pro Deo in de Ad ventskerk in Assen. Hij heeft een muziekschool voor orgel- en pianolessen in Assen. Ook is hij actief als orgeladviseur en volgde daarvoor een opleiding bij de VOD in Heidelberg en Ludwigsburg (D). Sinds 2020 organiseert Wietse de concertserie in de Koepelkerk in Veenhuizen samen met de Culturele Raad Norg en draagt hij zorg voor het beheer van het Hillebrand-orgel. Meer informatie is te lezen op zijn website: www.wietsemeinardi.nl

Toon Hagen
21-07-2025, 20.00 uur
Koepelkerk, Veenhuizen

Toon Hagen begon zijn orgelopleiding bij Egbert Klein. Vervolgens studeerde hij hoofdvak Orgel en Kerkmuziek aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Rienk Jiskoot. Daar behaalde hij de diploma’s Docerend en Uitvoerend Musicus. Aan het Arnhems conservatorium behaalde hij de aantekening improvisatie bij Bert Matter.
Toon Hagen is actief als concert organist, heeft een privé-orgelles praktijk en is werkzaam als componist van o.a. orgel- en kerkmuziek. Hij geeft zijn composities in eigen beheer uit. Hij componeerde o.a. motetten, lied bewerkingen voor koor, orgel en orkest, een aantal fantasieën voor orgel voor concertant gebruik. Voor koor, orgel en orkest componeerde hij de gedachtenis cantate ‘Koester de namen’ en de Lu kaspassie en het Paasoratorium. Voor twee piano’s ‘Going on II’ en verschillende werken voor piano solo.
Als cantor-organist is hij verbonden aan de Grote of Sint-Michaëlskerk te Zwolle en als organist aan de grote kerk te Apeldoorn. Hij geeft leiding aan de Michaëlscantorij die medewerking verleent aan de maandelijkse Michaëlsvieringen in de Grote of Sint-Michaëlskerk.

Gerben Mourik & Gerlinda van den berg
04-08-2025, 20.00 uur
Koepelkerk, Veenhuizen

Gerben Mourik (1981)
Behaalde zijn Bachelor Orgel (met specialisatie kamermuziek) en de Masterdiploma’s Orgel en Improvisatie aan het Brabants Conservatorium. Daarnaast behaalde hij het diploma Kerkmuziek-1 (Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht) en het diploma Schoolmuziek / CKV 1e graad (Koninklijk Conservatorium te Den Haag).
Hij is sinds juli 2006 organist van de Grote- of St. Michaëlskerk te Oudewater.
In april 2013 werd hij benoemd als Stadsorganist van Oudewater. Per 1 Oktober 2017 volgde een benoeming tot huisorganist en artistiek leider aan ‘de Stad Klundert’.
Hij is als Docent Muziek verbonden aan het Driestar College te Lekkerkerk .
Gerben behaalde de 1e prijs op het Nationale orgelimprovisatieconcours te Zwolle (2003). In 2005 won hij de 1e prijs op het internationale orgelimprovisatieconcours te St. Albans (UK). In 2008 won hij het Internationaal Improvisatieconcours te Haarlem; de jury kende Mourik deze prijs unaniem toe.
Een opvallend cd-project is de cd-serie ‘Audite Nova’. Daarbij werden op 5 cd’s tien instrumenten die in de volksmond als ‘neo-barok’ worden betiteld gedocumenteerd met een ruime selectie van orgelmuziek uit de 20e eeuw.
Hij publiceert regelmatig als recensent en over de interpretatie van muziek uit de tijd van de z.g. ‘Orgelbewegung’. Vanaf januari 2016 maakt hij ook deel uit van de redactie van het kerkmuzikale magazine ‘Vieren’.
Hij heeft een actieve concertpraktijk waarbij twee elementen centraal staan: het promoten van Nederlandse muziek en de kunst van het improviseren. De laatste vaardigheid vormt ook de basis van zijn lespraktijken in Gouda, Oudewater en Klundert.
Voor meer informatie: www.gerbenmourik.nl of het YouTube-kanaal van Gerben Mourik
Gerlinda van den Berg begon haar muzikale loopbaan op 12- jarige leeftijd met pianospelen. Ze kreeg les van Herman Riphagen die haar opleidde tot een studie aan het conservatorium. Ze vervolgde haar studie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Marjes Benoist en het Brabants conservatorium waar ze in 2005 afstudeerde als Docerend Musicus bij Joop Albracht. Daarnaast studeerde ze af in de specialisatie kamermuziek.
Parallel aan haar pianostudie begon Gerlinda op 13-jarige leeftijd met het bespelen van de panfluit. Haar eerste lessen volgde ze bij Gerard Rijken van Olst, waarna ze verder studeerde bij Noortje van Middelkoop. Later verdiepte ze zich in de volksmuziek van de panfluit onder leiding van de Roemeense virtuoos Nicolae Pîrvu. Momenteel ligt haar focus op klassieke speeltechnieken, waarbij ze regelmatig werd gecoacht door Mathijs Koene, panfluitdocent aan het Conservatorium van Amsterdam.
Door haar vermogen om verschillende instrumenten te bespelen, heeft Gerlinda een veelzijdige carrière als musicus opgebouwd. Ze werkt samen met gerenommeerde musici en heeft concerten gegeven in binnen- en buitenland. Daarnaast heeft ze meerdere cd’s uitgebracht. Gerlinda volgde verschillende masterclasses, waaronder het ‘Internationale Sommercampus’ in Rostock en de ‘Internationale masterclass voor liedduo’s’ aan het Conservatorium van Amsterdam bij Rudolf Jansen en Andreas Schmidt.
Tevens behaalde Gerlinda in 2010 haar diploma als Docent Muziek aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waarmee ze haar passie voor muziekeducatie verder heeft ontwikkeld.
Voor meer informatie: www.gerlindavandenberg.com
Johan Smit & Janneke Boeschoten
18-08-2025, 20.00 uur
Koepelkerk, Veenhuizen

Janneke Zwezerijnen-Boeschoten (*1992) begon op negenjarige leeftijd met vioollessen bij vioolpedagoog Arjen Beintema in Leeuwarden. In 2008 werd zij toegelaten tot de Jong Talentklas van het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Daarna studeerde ze hoofdvak viool bij Ilona Sie Dhian Ho en nam tijdens haar studie verschillende keren deel aan het Peter de Grote Festival. In 2016 heeft Janneke haar bachelordiploma behaald.
Momenteel richt zij zich voornamelijk op lesgeven. Janneke heeft een eigen lespraktijk in Leeuwarden en Heerenveen en volgt aan het conservatorium van Antwerpen de opleiding om volgens de Suzuki-methode les te kunnen geven.
Naast het lesgeven is Janneke als violiste en ambassadeur verbonden aan het orkest Nootstroom o.l.v. Arnaud Oosterbaan. Hoogtepunten met Nootstroom zijn de concerten in het Concertgebouw en de operaproducties De Wadopera (2022) en Suor Angelica (2023).
Janneke bespeelt een viool van de Duitse vioolbouwer Otto Schünemann, die haar, nadat zij hetinstrument een aantal jaren in bruikleen had, is geschonken door Else Krijgsman, concertpianiste en voormalig hoofdvakdocent aan het conservatorium van Den Haag.
Johan Smit (*1992)
Na in commerciële kring werkzaam te zijn geweest, won verdieping in het muzikale het van het commerciële. Johan studeerde Docent Muziek, Orgel & Kerkmuziek en studeert op dit moment Theorie der Muziek. Samen met zijn vrouw Rianne is Johan per 1 september 2023 benoemd tot kerkmusicus van de Sint Vitusparochie in Leeuwarden. Hij is docent muziektheoretische vakken aan het conservatorium in Groningen. Als organist is hij nog verbonden aan de wijkgemeente Martinikerk in Groningen, waar hij regelmatig het schitterende Schnitger-orgel bespeeld.
Programma Veenhuizen Janneke en Johan
Bourree, uit Suite voor cello J.S. Bach (1685-1750)
Fantasie in Bes G.P. Telemann (1681 – 1767)
Concerto dello signor Torelli J.G. Walther (1684 – 1748)
Berceus G. Fauré (1845 – 1924)
Après un rêve G. Fauré
Sicilienne G. Fauré
Pasticcio J. Langlais (1907 – 1991)
Na de pauze:
Divertimento D-dur W.A. Mozart (1756 – 1791)
Partita über den Choral “Svaty Vaclave” A. Willscher (*1955)
Polovtian Dance A. Borodin (1833 – 1887)
Andante cantabile, deel II uit symfonie V P. Tsjaikovski (1840 – 1893)
Grasshoppers
28-09-2025, 14.30 uur
Brinkhof


The Grasshoppers, voor country & more!
The Grasshoppers is een gezellige band die bestaat uit 6 doorgewinterde muzikanten uit het noorden van het land. Deze muzikanten brengen met veel plezier herkenbare countrysongs, met wat uitstapjes naar andere nummers die niet per se country zijn.
Een optreden van The Grasshoppers betekent een middag of avond gezelligheid en lekkere muziek met goede samenzang, fijn gitaarwerk, solide basis van de basgitaar en drums en de, voor de country eigenlijk onmisbare, mooie klanken van de pedal steel.
Wat u mag verwachten zijn nummers van The Eagles – Merle Haggard – Venice – Willie Nelson – Highwaymen – Ed Bruce – Alan Jackson – C S N Y – Elvis Costello – Paul Carrack en vele anderen.Kortom; als je graag een paar uurtjes van mooie muziek wilt genieten, mis het dan niet!
Met o.a. Anne Doedens (pedal steel), Karin Kempenaar (zang) en Daan Sahetapy (gitaar en zang).

Manouche Swing & Gertie Bruin
19-10-2025, 11.15 uur
Brinkhof


Op uitnodiging van de Culturele Raad verzorgt accordeonist Gertie Bruin samen met Manouche Swing zondagmorgen 19 oktober 2025 een optreden in de Brinkhof, aanvang11.15 uur. Bruin beoefent verschillende muzikale stijlen van jazz tot klassiek en chanson. Tussen 2009 en 2015 was Bruin actief als hoofdvakdocent van het Prins Claus Conservatorium in Groningen en als gastdocent in Weimar (Duitsland) en Biel (Zwitserland). Met podiumervaring sinds 1981 in vele genres en muzikale stijlen beschikt accordeonist Bruin over een rijk palet. In 2021 vierde hij zijn 40 jarig jubileum. Hij werkt zeer regelmatig samen met koren, orkesten, instrumentalisten, dansers, dichters en acteurs. Hij houdt van afwisseling, van minder gebaande paden en van het spelen op bijzondere locaties.
Manouche Swing wordt gevormd door een trio dat staat voor muzikale klasse, speelplezier en aanstekelijke swing. Middels twee gitaren en contrabas brengen ze muziek die direct het hart én dansvoeten aanspreekt.
Het repertoire is geworteld in de “Hot Club de France”-traditie, ontstaan in de jaren dertig in Parijs, waar zigeunermuziek en Amerikaanse Swingjazz elkaar vonden. Django Reinhardt, pionier en boegbeeld van deze stijl, vormt nog altijd de grote inspiratiebron.
Sologitarist Ronald Kamphuis studeerde in 2006 af aan het Groningse conservatorium en heeft zich sindsdien verder in de gypsyjazz gespecialiseerd. Over de jaren volgde hij lessen en masterclasses bij o.a. Fapy Lafertin, Reinier Voet, Tim Kliphuis, Joscho Stephan, Sebastien Gineaux en heeft hij het podium mogen delen met grootheden als Stochelo Rosenberg en Mozes Rosenberg. Met diezelfde Mozes brengt hij sinds 2025 online muzieklessen uit onder de naam Mozes Rosenberg Method.
Ritmegitarist Kor Mulder en bassist Laurens Nijenhuis completeren het trio. Samen vormen zij het muzikale fundament van Manouche Swing. Van delicaat en romantisch tot hard swingend vormen zij de perfecte ondersteuning voor de solisten.


Pick ‘n’ Shovel
23-11-2025, 14.30 uur
Brinkhof

Een blinde man speelt een zigeunerwijsje op een concertina. Hij krijgt bijval van een tokkelende banjo, gevolgd door een slide gitaar en een contrabas. Het zigeunerwijsje loopt over in een opzwepende trainsong. Het publiek wordt, los van tijd en ruimte, meegevoerd op een muzikale treinreis door het zuiden van de Verenigde Staten van weleer. Langs uitgestrekte velden met wuivende katoenplanten, door stoffige dorpjes, langs rivieren en oude vervallen stationnetjes.
De band speelt met traditionele folk instrumenten, zoals de busking bands in de straten van Nashville. De metalen slide van de dobro en de tokkelende banjo geven een gruizige, authentieke klank en energieke ervaring: het publiek wil mee doen!
De band Pick’n’Shovel bestaat uit vijf muzikanten die hun sporen ruimschoots verdiend hebben in diverse genres. Ze hebben elkaar gevonden in hun gezamenlijke liefde voor Roots en Americana. Hun individuele muzikale achtergronden, zoals blue Grass, zydeco, blues, jazz, klezmer, country, folk, Beatles en Rock-‘n-roll, komen samen in de unieke Pick’n’Shovel sound.
Pick’n’Shovel speelt eigen repertoire, afgewisseld met Roots- en Americana klassiekers in een nieuwe eigen stijl. De instrumenten, bretels, petjes en de verhalen maken de Roots-ervaring compleet!”
